Om Tinktank

Tinktank leds av Mirjam Kellermann, utbildare och affärskonsult med lång erfarenhet från detaljhandel och modebranschen.

Jag började min yrkesverksamma karriär som modeinköpare på Bredenbergs i Stockholm. Under många år var jag produktchef och tillsammans med designteamet ansvarig för kollektionsutveckling och lönsamhet i produktledet. Under dessa år i samarbete med design och försäljning fick jag gedigen erfarenhet hur man bygger sortiment och får lönsamma produkter. Nära samarbete med design, marknad och produktion gav också insikt om vad man säljer och vad god service står för och hur det leder till nöjda kunder.

Sedan 1998 har jag varit fristående konsult i Tinktank och jobbat som affärskonsult inom mode och design men även med detaljhandelsbolag både i Sverige och Ryssland. Det jag brinner lite extra för är när jag fått hjälpa unga designbolag med att utvecklas mot lönsamhet. Utbildningsprojekt i företag som MQ, RNB, Desamgruppen, Flash mm se referenser med säljträning för att lära personal hur man skapar den oförväntande servicen med hjälp av kunskap och brinnande entusiasm i kundmötet . Tink tank ingår i ett team av fristående konsulter för att tillgodose ett helhetskoncept inom rådgivning inom mode och säljträning.

Jag är utbildare för utbildningsakademin genom svensk handel.  Jag har jobbat 25 år i modebranschen och samlat erfarenheter som inköpare, produktchef och konceptutvecklare.

 

Vill du veta hur jag fick iden till smart stylingkursen? 
Bästa illustrationen är väl den här historien

En eftermiddag när jag jobbade som produktchef besökte jag en av våra butiker för att göra kvalitetskontroll på nyinkomna varor. När jag står mitt bland varorna, kommer en stilig äldre kvinna in i butiken, Jag hamnar genast i samspråk med henne och hon meddelar mig snabbt att hon bara är ute för att titta. Men jag blir så inspirerad av hennes vackra uppenbarelse att jag omedelbart plockar ihop ett antal plagg som jag vet kommer att vara perfekta på henne. Förklarar för henne varför just hon skulle vara snygg i plaggen och hon kliver in i försäljningsrummet (provrummet), och kliver ut ur butiken med 5 nya plagg i en snygg shoppingbag. Några timmar senare när jag sitter på mitt kontor får jag ett telefonsamtal av butikschefen att jag fått en stor bukett blommor adresserat till mig.

Hon läser på kortet.

”Tack för den mest fantastiska servicen jag någonsin har fått under mina 50 år som konsument”

Jag hade ökat dagskassan avsevärt den dagen och dessutom fick jag en personlig belöning.

Den dagen föddes iden med kursen!