Den oförväntade servicen

Målgrupp: Butikspersonal

Bakgrund
Konkurrensen från internethandeln där allt är tillgängligt och jämförbart tillsammans med snabb returätt och bekvämlighet gör att våra kunder i handeln minskar. Från USA vet vi att antalet kunder som passerar våra shoppingcentrum minskar drastiskt år för år. Många av våra kunder i detaljhandeln lider av tidsbrist och ser e-handeln som ett utmärkt alternativ till att besöka butiker.. Om vi inte kan erbjuda något unikt i mötet med kunden så kommer fler och fler att överge den traditionella handeln.  De kunder som kommer in i våra butiker måste tas hand om, vi måste ge dem det de vill ha. Från mätningar vet vi att de kunder som blir välkomnade och får service handlar mer och har större snittkvitto än de som inte möter en duktig säljare. Att vara en supersäljare handlar om attityd, produktkunskap och att förstå kundens behov.

Mål
Att säljträningen leder till omedelbart resultat i ökat snittkvitto (i antal produkter och kronor) och ökad konverteringsgrad.
Att få ökad teamkänsla och en mer stimulerad personal.
Att öka kundnöjdheten. (genom mätning av mystery shopping)

Syfte
Att ge säljare de verktyg de behöver för att bli supersäljare och hur man hjälper kunden att förstå hela sitt behov genom ökad merförsäljning. Vi går igenom alla stegen i säljprocessen från kunden som kommer in i butiken, till sista steget hur vi säger hejdå på nya sätt. Vi jobbar med en verktygslåda som ger varaktiga kunskaper som går att följa upp och stannar kvar. Vi jobbar med att förstå betydelsen av attityd och att kliva ur sin bekvämlighetszon. Säljträningen varvas mellan kunskapsinhämtning och gruppövningar.

Rekommenderad kurstid ½-1 dag. Även inspirationsföreläsningar. Kontakta oss för mer info.